Les dues cares de l’Emperador. Carles V a la moneda i a la medalla. XXIX Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó

Les dues cares de l’Emperador. Carles V a la moneda i a la medalla. XXIX Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó

Dimarts 14 i dijous 16 de maig de 2019, de 17 a 20 h

Lloc: 
Sala Innova
Preus: 

Preu de matrícula 15 €. Estudiants, jubilats i Amics del museu, 10 €

Material: 
PDF icon Cartell XXIX Seminari 2019 (pdf - 892 Kb)

Cartell XXIX Seminari 2019 (pdf - 892 Kb)

Descripció:

Inscripcions obertes per al XXIX Seminari d’història monetària de la Corona d’Aragó, que enguany es dedica a Carles V, la moneda i la medalla.

Carles V, que el 1519 acabava de rebre la notícia de la seva elecció imperial a Barcelona, va voler congregar un Capítol de l’Insigne Orde del Toisó d’Or a la catedral d’aquesta ciutat. Prínceps d’arreu d’Europa o els seus procuradors es van reunir al cor de la Seu, especialment ornat amb els escuts dels assistents, per celebrar la magna assemblea. L’ocasió és prou suggestiva perquè el Museu Nacional, a través del Gabinet Numismàtic de Catalunya, se sumi als diversos actes commemoratius programats per aquest V centenari a fi d’aportar una visió del reflex d’aquest sobirà a la moneda i a la medalla, especialment, en l’àmbit de la Corona d’Aragó.

La influència política de l’Emperador als centres artístics europeus més innovadors es tradueix en el fet que fou el primer monarca que utilitzà amb escreix la medalla com a instrument propagandístic i de prestigi. El Renaixement s’imposava arreu amb la seva dèria de perseguir la recuperació del món antic i, darrere d’aquesta, el desenvolupament del col·leccionisme de monedes i la seva inspiració en el desenvolupament de la medalla com a format d’una llarga fortuna, a més de la formació de la numismàtica com a disciplina. Més propera al poble estava la moneda que el sobirà va encunyar en la llarga pluralitat de territoris sobre els quals va regnar. El seminari se centrarà principalment en les emissions a Catalunya i a la resta de territoris de la Corona d’Aragó.

#Numismàtica

Coordinació: Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya del Museu Nacional.

 

PROGRAMA

Dimarts 14 de maig, de 17 a 20 h

  • Carles V, un emperador a la medalla. Dr. Javier Gimeno, Delegat per Espanya de la FIDEM.  
  • Les emissions monetàries de Carles V a Catalunya. Dr. Albert Estrada-Rius, Conservador del Gabinet Numismàtic de Catalunya.

Dijous 16 de maig, de 17 a 20 h

  • La influència de la moneda antiga a l’art del Renaixement. L’època de Carles V. Dr. Joan Yeguas, conservador del Departament d’Art del Renaixement i del Barroc.
  • Les emissions de Carles V a la Corona d’Aragó i la seva circulació a Catalunya. Dra. Maria Clua, adjunta a conservació del Gabinet Numismàtic de Catalunya

 

Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat de formació permanent adreçada al professorat 

 

Foto: 

Carles I. Mig ducat de Nàpols de l’emperador Carles, 1552

Carles I. Escut de Barcelona de l’emperador Carles, 1535

 

Amb la col·laboració de

Informació i reserves: 

 

Gabinet Numismàtic de Catalunya

T. 93 622 03 60

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

gnc@museunacional.cat

 

Places limitades. Inscripció online obligatòria.

 

La matrícula dóna dret a un certificat d’assistència i a un dossier monogràfic.

 

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)