Pere de Portugal, rei dels catalans: memòria i patrimoni

De 9 a 19.30 h
Lloc:
Sala Innova del Museu Nacional d’Art de Catalunya i Sala de la Mare de Déu de la Mercè de la catedral de Barcelona
Preus:

Activitat gratuïta

Material:
PDF icon Programa (pdf)

Programa (pdf)

Jornada interdisciplinar organitzada per presentar un estat de la qüestió del regnat de Pere de Portugal i el seu llegat patrimonial. La celebració aquest any del 550 aniversari de la seva mort ens dóna l’oportunitat de fer un exercici de memòria sobre aquest monarca poc conegut pel gran públic i el patrimoni que va deixar en un període tant apassionant com convuls de la nostra història.

Pere de Portugal, infant de la casa reial de Portugal i nét del darrer comte d’Urgell, Jaume el Dissortat, és un personatge que va tenir un fugaç però intens pas per la història de Catalunya. Després d’haver viscut a la cort de Portugal com a fill del Regent del regne i haver estat Conestable de Portugal i Mestre de l’Orde d’Avis, va ser un exiliat il·lustre a Castella i un cavaller lletraferit que va escriure diverses obres literàries de qualitat. Finalment, en plena guerra civil de les institucions  catalanes contra Joan II, va ser elegit rei amb el nom de Pere IV (1464-1466).

Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya com a activitat de formació permanent adreçada al professorat.

Amb la col·laboració de la S.E. Catedral Metropolitana de Barcelona

#ConestablePortugal

PROGRAMA

Coordinador: Albert Estrada-Rius, conservador en cap del Gabinet Numismàtic de Catalunya

Sessió del matí (Sala Innova del Museu Nacional d’Art de Catalunya)

9:00 Acreditacions dels assistents

9:15-9:30 Presentació de la Jornada

9:30-10:15 El Condestable de Portugal: príncipe humanista

José Enrique Ruiz Doménec, Universitat Autònoma de Barcelona

10:15-11:00 El Condestable, un literato en el contexto de las letras de su tiempo

Guillermo Serés, Universitat Autònoma de Barcelona

11:00-11:30 Pausa/cafè

11:30-12:15 Context polític i govern de Pere IV: balanç històric i historiogràfic

Imma Muxella, doctora en història

12:15-13:00 La divisa paine pour joie i la cultura cavalleresca a l’era del Conestable

Joan Molina, Universitat de Girona

13:00-13:45 La moneda en la política del nou rei: la creació del pacífic

Albert Estrada-Rius, Gabinet Numismàtic de Catalunya

13:45-14:15 Precs i preguntes

Accés lliure dels assistents a la sala permanent de numismàtica del museu per veure el pacífic d’or de Barcelona

Sessió de la tarda (Sala de la Mare de Déu de la Mercè de la catedral de Barcelona)

16:00-16:30 Visita a la catedral de Barcelona per veure l’espasa del Conestable

16:30-17:00 L’espasa del Conestable de Portugal de la catedral de Barcelona

Lluïsa Amenós, doctora en Història de l’Art, i Marc Gener, Centro Nacional de Investigaciones Metalúrgicas (CENIM-CSIC)

17:00-17:30 La Cancillería de Pedro IV, la fortuna de un fondo documental condenado

Alberto Torra, Archivo de la Corona de Aragón

17:30-18:00 El Conestable Pere de Portugal i la mirada epifànica a la Capella Reial de Barcelona: reflexions a partir del retaule de l'Adoració dels mags de Jaume Huguet Rosa Alcoy, Universitat de Barcelona

18:00-18:30 La passió sumptuària de Pere de Portugal: el delit per les joies

Joan Domenge, Universitat de Barcelona

18:30-19:00 La reforma del Palau Reial de Barcelona: inventari de les restes arquitectòniques amb la divisa del Conestable

Josep Bracons, Museu d’Història de Barcelona MUHBA, i Ramon Pujades, Museu d’Història de Barcelona MUHBA

19:00-19:30 Precs i preguntes i debat final

Informació i reserves:

Aforament complet

Gabinet Numismàtic de Catalunya

De dilluns a divendres, de 9 a 14 h

gnc@museunacional.cat

La matrícula és gratuïta per a tots els assistents prèvia inscripció i dóna dret a un certificat d’assistència.

Per inscriure'us a la jornada, cal:que ens faciliteu per telèfon o per correu electrònic nom, cognoms, domicili, població, codi postal, telèfon i correu electrònic de contacte.

El museu compleix en tots els seus termes la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal (BOE núm. 289, de 14 de desembre de 1999)

Pere IV, Conestable de Portugal, pacífic de Barcelona, 1465-1466 MNAC/GNC 312787-N